Sztuka Mariusza Qan Włodarczyka jest wizualną odpowiedzią na odczucia, które niesie z sobą określenie zaranne słowo bycia (może: nastroju, zapachu powietrza, stanu ducha), zastosowane przez niemieckiego filozof Martina Heideggera, zajmującego się badaniem struktury ludzkich doświadczeń i przyczyn istnienia: jego przejawów, oznak, symptomów czy sygnałów, przedmiotów i ich własności, czasu i przestrzeni.
Tworzący w osamotnieniu od dwudziestu lat artysta swoje malarskie obrazowania rzeczywistości wywodzi z medytacji. Rolą jego malarstwa jest uchwycenie istoty wszelkiego obrazowania w tym dźwięku, może zapachu. Powstają OBRAZY REALNOŚCI uświadamiające nam to co straciliśmy – dostrzegać i odczuwać, bo utonęło w nawale cywilizacyjnej kakofonii dźwięków i bitów informacyjnych, a czego jedynym, ostatnim bastionem stała się poezja.
„Można się zastanawiać co ma wspólnego literatura i malarstwo? Dlaczego otwieramy wystawę obrazów Mariusza (Qan) Włodarczyka w Muzeum słynnego pisarza, publicysty, wydawcy, historyka, encyklopedysty, działacza społecznego i politycznego? Odpowiedz może brzmieć różnorako – dlatego, że Józef Ignacy Kraszewskie też był malarzem lub dlatego, że Mariusz (Qan) Włodarczyk też jest poetą lub z uwagi na „pisarski” charakter malarstwa Mariusza Włodarczyka, cechującego się zastosowaniem znaków graficznych przypominających czcionkę? (…)
Literatura wizualna to typ wypowiedzi literackiej, w której poeta czy pisarz uwydatnia postrzegalną formy tekstu docelowego: elementami ikonograficznymi i typograficznymi, kolażami, spacjowaniem, pogrubianie, zagęszczaniem druku, krojami pisma, wersalikami i kursywą. Przykłady podnoszenia rangi słowa znajdujemy już w starożytności. Są nimi np. hellenistyczne kaligramy z IV wieku czy w średniowiecznej literaturze ilustrowane manuskrypty, a w przełomie XIX i XX. wieku nurt beautiful books…” – tłumaczy prof. Jacek Ojrzanowski
Wernisaż wystawy „Dziedzictwo i synergia sztuki” odbędzie się 17 września o godz. 18.00 w Pracowni-Muzeum J.I. Kraszewskiego.

