Tematem kolejnego spotkania w ramach Seminariów Librettologicznych będzie dzieło operowe z różnorakich przyczyn „nieudane” – spóźnione, źle napisane, nieodpowiednio wykonane, a także takie, które, zrazu odrzucone, wraca po latach do świadomości odbiorców.
Organizatorzy: Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM oraz Biblioteka Raczyńskich.
Dzieło nieudane i jego konteksty
IX Seminarium Operologiczne, Poznań 9 – 11 grudnia 2024
9 grudnia (poniedziałek)
Dom Literatury – Pracownia-Muzeum J.I. Kraszewskiego, ul. Wroniecka 14
• 10.00 – otwarcie konferencji
• 10.20-11.40
Marta Karasińska (UAM), Dzieło nie/udane w perspektywie ambiwalencji estetyk
Maciej Straburzyński (UZ, A. Muz. Poznań), Dzieło nieudane w eksperymentalnym współczesnym teatrze muzycznym
Ryszard Daniel Golianek (UAM, A. Muz. Łódź), Starotestamentowe opery do librett Salomona Hermanna Mosenthala: (nieudana?) próba sakralizacji gatunku
Piotr Urbański (UAM), Dwie (nieudane?) wizje imperium: „Rienzi” Richarda Wagnera i „Les Troyens” Hectora Berlioza
• 11.40-12.30 – dyskusja, przerwa kawowa
• 13.00-15.30 Biblioteka Raczyńskich, pl. Wolności 19
prezentacja zbiorów muzycznych w gmachu głównym Biblioteki Raczyńskich
przerwa obiadowa.Pracownia-Muzeum J.I. Kraszewskiego, ul. Wroniecka 14
• 15.30-16.30
Anna Wypych-Gawrońska (UJD), „Nieudane” operowe adaptacje literatury w XIX w. (dzieła, realizacje teatralne i ich recepcja)
Grzegorz Zieziula (IS PAN), Dzieło pozornie nieudane: „Hrabina” Włodzimierza Wolskiego i Stanisława Moniuszki jako kreatywna operowa adaptacja „powieści” Józefa Dzierzkowskiego
Małgorzata Sułek (A. Muz. Łódź), Karykatura czy artystyczna prowokacja? Sienkiewiczowskie projekty operowe Apolinarego Szeluty
• 16.30 – dyskusja, kawa.
10 grudnia (wtorek)
Dom Literatury – Pracownia-Muzeum J.I. Kraszewskiego, ul. Wroniecka 14
• 9.00-10.20
Beata Kornatowska (UAM), (Nie)udana (anty)opera? O wybranych aspektach „Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny” (1930) B. Brechta i K. Weilla
Hanna Kicińska (UAM), Nieprzemijająca legenda niedoskonałości. Przypadek Marii Callas
Magdalena Piotrowska (UAM), „Opera dla Głuchych”? Kilka dopowiedzeń o (nie)udanym projekcie
Katarzyna Lisiecka (UAM), Opera jako „projekt przyszłości”? teoretyczne rozważania Francesco Patriziego o przekraczaniu reguł w sztuce
• 10.20 – dyskusja,przerwa kawowa
• 11.00-12.00 – Panel studencki
Kalina Ciesielska (UAM), Marta Puzio (UAM), Gombrowicz w operze. Słów kilka o inscenizacji operowej „Ślubu” w Teatrze Wielkim w Poznaniu
Zuzanna Czajkowska (UAM), „Matka spartanka” Franciszka Dionizego Kniaźnina – dzieło nieudane?
Honorata Wieczorek (UAM), „Aleksota” – niedokończona i (nie)zaginiona opera Seweryny Duchińskiej i Stanisława Moniuszki
• 12.00-12.30 – dyskusja
• 12.30-14.30 – przerwa obiadowa
• 14.30-15.30
Elżbieta Nowicka (UAM), Dzieło nieudane(?) a organiczna koncepcja sztuki
Joanna Maleszyńska (UAM), Między „sukcesem” a „klapą”. Musical jako gatunek autotematyczny
Natalia Kaminiczna (UAM), „Krytyka teatralna rzecz to żmudna a arcytrudna”: „Dziesięć cór na wydaniu” Franza von Suppégo w optyce Józefa Sikorskiego
• 15.30 – dyskusja
11 grudnia (środa)
Collegium Maius, ul. Fredry 10, Sala Teatralna
• 9.00-10.00
Jakub Chachulski (IS PAN), Nieudane czy po prostu niepoważne? O problemach z kategorią wodewilowości we współczesnej recepcji badawczej i krytycznej polskiej opery przełomu XVIII i XIX wieku
Piotr Maksymowicz (UG), Problem „Nędzy uszczęśliwionej”. Legenda o pierwszej polskiej operze
Barbara Judkowiak (UAM), Nieudana opera Wybickiego „Samnitka”
• 10.00-10.50 – dyskusja, przerwa kawowa
• 10.50-11.50
Magdalena Dziadek (UJ), „Fidelio”: diagnoza porażki artystycznej w kontekście XIX-wiecznego kultu Beethovena
Małgorzata Gamrat (KUL), Nieudane, niezauważone czy niezrozumiane? Harmonie poetyckie i religijne Liszta z 1835 roku i poezja Lamartine’a
Iwona Puchalska (UJ), Dzieło nieudane – dzieło w toku: przypadek Simona Boccanegry (Piave – Boito – Verdi)
• 11.50 – dyskusja, zamknięcie konferencji.