Lola Szereszewska, polsko-żydowska poetka epoki dwudziestolecia międzywojennego, publikowała m.in. w „Szpilkach”, „Okolicy poetów”. Jej wiersze w opracowaniu Rozalii Wojkiewicz ukazały się serii „Biblioteka zapomnianych poetów”.
Dom Literatury zaprasza w dniu 7 maja, godz. 18.00, na spotkanie poświęcone biografii i twórczości poetyckiej Loli (Leonii) Szereszewskiej. Zaprezentowany zostanie tom wierszy „Nieskończone zdania”, wydany w 2024 roku w serii „Biblioteka zapomnianych poetów”. Zapraszamy na spotkanie z badaczkami literatury XIX wieku z Instytutu Filologii Polskiej UAM: o tomiku i poetce opowie edytorka tomu dr Rozalia Wojkiewicz, a spotkanie poprowadzi dr Aleksandra Sikorska-Krystek.
Na stronie wydawcy o autorce i tomiku czytamy:
Twórczość Loli (właśc. Leonii) Szereszewskiej wydobyła z zapomnienia Emilia Gałczyńska (Hirsch) w artykule Lola Szereszewska (1895–1943) – zapomniana poetka pogranicza („Narracje o Zagładzie” 2019, nr 5), zwracając uwagę, że dziś próżno szukać informacji o tej niezwykłej twórczyni „w antologiach dwudziestolecia międzywojennego, słownikach, pracach dotyczących literatury XX wieku czy programach konferencji”. Wyjątek stanowi Międzywojenna poezja polsko-żydowska (1996) – zbiór wierszy skomponowany przez Eugenię Prokop-Janiec, która wyróżniła cztery utwory Szereszewskiej: Sonet tatrzański, O pośpiechu, Jabłka, Oczekiwanie. Nazwisko Szereszewskiej odnotowała także Agata Zawiszewska w rozprawie Między Młodą Polską, Skamandrem i Awangardą. Kobiety piszące wiersze w dwudziestoleciu międzywojennym (2014). Piotr Śliwiński zamieścił liryk Uchodźcy w tomie Wolny wybór. Stulecie wierszy 1918–2018 (2018).
Niniejszy tom – Nieskończone zdania – opracowała Rozalia Wojkiewicz na podstawie zbiorów wierszy i krótkich poematów prozą Szereszewskiej: Kontrasty (1917), Ulica (1930), Niedokończony dom (1936), Gałęzie (1938), a także utworów drukowanych na łamach czasopism. W szkicu monograficznym o życiu i twórczości Szereszewskiej – pełnym odkryć oraz zaskoczeń – Rozalia Wojkiewicz zaprezentowała efekty szeroko zakrojonych poszukiwań badawczych oraz nowe informacje biograficzne o poetce i jej rodzinie, scharakteryzowała ponadto najważniejsze tematy wyobraźni autorki Kontrastów. Szkic wzbogacono cytatami niepublikowanych dotąd listów Szereszewskiej do Kazimierza Andrzeja Jaworskiego oraz innymi znaleziskami archiwalnymi.